Hedelmiä¶
Esimerkki on tarkoitettu avuksi tämän kierroksen projektin
toteuttamista varten (sen lisäominaisuuksille).
Se löytyy hakemistosta examples/13/fruit_resource
.
Ohjelmassa käytetään kuvatiedostoja (png
) resursseina.
Ohjelma ei tee mitään järkevää, se vain näyttää, miten labeliin
voidaan asettaa pikselikartta (QPixmap
) ja painonappiin ikoni (QIcon
).
Tämä on myös esimerkki siitä, miten käyttöliittymäelementtejä voidaan
luoda koodissa (ilman että niitä raahattaisiin .ui
-tiedostossa).
Esimerkistä on hyötyä projektin toteuttamisessa, jos haluat laittaa kortteihin kuvia joko taustapuolelle tai sisäpuolelle. Kuvien laittaminen on kuitenkin vain lisäominaisuus, joten välttämättä et tarvitse tätä esimerkkiä.
Resurssikuvien käyttö¶
Ohjelmassa on mukana kansio Resources
, josta löytyy hedelmien
kuvia .png
-tiedostoina.
Lisäksi mukana tiedosto mainwindow.qrc
, joka kertoo polut
kuvatiedostoihin.
Kaikkiaan kuvia on yhdeksän, mutta ohjelma tulostaa näistä vain yhden.
Jos haluat nähdä muut kuvat, voit kokeilla rivillä 33 olevalle
indeksimuuttujalle i
eri arvoja.
Voit myös kirjoittaa koodiin silmukan, joka käy fruits
-vektorin
läpi ja tulostaa kaikki kuvat.
Labelin kuva tulostuu selvästi isompana kuin ikonikuva. Projektissa voit tarvittaessa sijoittaa samoihin koordinaatteihin sekä labelin että painonapin. Tällöin sijoita ensin painonappi ja vasta sitten label, sillä muuten kuva ei tule näkyviin.
Kuvia ei ole riittävästi käytettäviksi korttien sisäpuolella,
vaan silloin sinun pitää liittää mukaan uusia .png
-tiedostoja.
Jos otat niitä internetistä, varo rikkomasta tekijänoikeuksia.
Vaikka ohjelmassa onkin painonappi, sen klikkaukseen ei ole liitetty käsittelijää (slotia), jolloin klikkauksilla ei ole mitään vaikutusta.