Arviointi

Arviointiin vaikuttavat seuraavat asiat:

  • Viikkoharjoitukset: Kurssialustalla on suuri määrä viikottaisia tehtäviä, jotka arvioidaan automaattitestien avulla. Tehtävien maksimipisteet vaihtelevat tehtävien vaikeusasteen (ja hyödyllisyyden) mukaan. Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan, että olet kerännyt vähintään puolet harjoitusten kokonaispistemäärästä.
  • Projektit (4 kpl): Automaattitestit antavat projekteille 0/n pistettä, missä n kuuluu väliin [1..4]. Jos saat nolla pistettä, projekti on hylätty. Muussa tapauksessa projekti on hyväksytty, ja assistentit arvioivat sen skaalalla 0-50 tehtävänannossa eriteltyjen arviointikriteerien mukaisesti. Kunkin projektin maksimipistemäärä on siis 50. Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan projektien osalta enemmän kuin 50 pistettä, mikä tarkoittaa, että yksi projekti ei riitä. Joissakin projekteissa osa ominaisuuksista voi olla vapaaehtoisia, ja jos jätät ne toteuttamatta, skaala on erilainen esimerkiksi 0-30.
  • Tentti: Arvostellaan asteikolla 0-5. Jotta tentistä pääsisi läpi, on saatava vähintään puolet maksimipisteistä. Kurssin voi suorittaa myös ilman tenttiä, jos saat viikkoharjoituksista ja projekteista riittävästi pisteitä (ks. kohta “Kurssin suorittaminen ilman tenttiä” vähän alempana). Ilman tenttiä arvosana-asteikko on 1-3.

Huomautus Sisusta

Ennen kurssin alkua Sisussa ilmoittaudutaan vain opetukseen. (Muista tarkistaa, että Sisu on hyväksynyt ilmoittautumisesi.)

Sitten kun tentti (ja uusintatentit) myöhemmin julkaistaan, sinun pitää ilmoittautua Sisussa uudelleen sille tenttikerralle, jonka aiot ottaa. Erillisiä tenttikertoja ei ole vielä julkaistu Sisussa (eikä Examissa), eli niitä on turha etsiä vielä. Huomaa siis jokaista ottamaasi tenttikertaa varten ilmoittautua sekä Sisussa että Examissa.

Arvioinnin osa-alueet tarkemmin

Kurssin loppupuolella käsittelemme graafisia käyttöliittymiä (GUI) ja teemme niihin liittyviä harjoituksia. Tietotekniikan ammattilaiselta oletetaan graafisten käyttöliittymien toteuttamisen perusteiden hallintaa. Tästä syystä arvosanoihin 3-5 vaaditaan, että myös graafisiin käyttöliittymiin liittyviä harjoituksia on tehty riittävästi. (GUI-tehtävät eivät ole mitenkään vaikeita.)

Tekemällä viikkoharjoituksia ja projekteja saat tulospisteitä alla olevan taulukon mukaisesti. Sarakkeen N + G (normitehtävät ja GUI-tehtävät) luvut ovat prosenttilukuja (%). Ne lasketaan summaamalla kategorioista N ja G saadut pisteet ja jakamalla summa kyseisten kategorioiden maksimipisteiden summalla. Toisin sanoen tässä otetaan huomioon kaikki viikkotehtävät, sekä normitehtävät että GUI-tehtävät. Sarakkeen P (projektit) luvut tarkoittavat pistemääriä (p). Tässä ovat siis mukana vain projekteista saadut pisteet.

Tulospisteet viikkoharjoituksista ja projekteista

Tulospisteet N + G (%) P (p)
1 50 51
2 60 75
3 70 125
4 80 150
5 90 175

Yllä olevasta taulukosta saadaan kaksi (mahdollisesti eri) tulospistettä: yksi viikkotehtäville ja toinen projekteille. Nämä tulospistelukemat sekä (mahdollinen) tenttiarvosana vaikuttavat lopulliseen arvosanaan alla kerrottavalla tavalla.

Parempiin arvosanoihin (3-5) vaaditaan myös GUI-tehtäviä seuraavan taulukon mukaisesti.

Tulospisteet GUI-tehtävistä

Tulospiste/maksimiarvosana G (%)
2 0
3 30
4 40
5 50

Suorittaaksesi kurssin hyväksytysti sinun pitää saada vähintään puolet viikkotehtäväpisteistä (sarake N + G ylemmässä taulukossa) ja saada projekteista vähintään 51 pistettä (sarake P ylemmässä taulukossa). Jos lisäksi käyt tentissä ja saat siitä hyväksytyn arvosanan (1-5), lasketaan näiden kolmen luvun keskiarvo: tenttiarvosana, viikkoharjoitusten tulospisteet ja projektien tulospisteet.

Jos pelkkien GUI-tehtävien tulospiste (sarake G alemmassa taulukossa) on vähintään yhtä hyvä kuin edellä laskettu keskiarvo, kokonaisarvosanaksi tulee kyseinen keskiarvo (pyöristettynä lähimpään kokonaislukuun, tasan puolikas pyöristyy alaspäin). Jos GUI-tehtävien tulospiste on huonompi kuin kyseinen keskiarvo (vaikka keskiarvo kuitenkin on pyöristettynä 3 tai parempi), arvosana määräytyy alemman taulukon GUI-tulospisteen perusteella. Esimerkiksi jos olet tehnyt GUI-tehtäviä 39 %, kokonaisarvosanasi ei voi olla parempi kuin 3 (vaikka viikkoharjoitus- ja projektipisteesi sekä tenttiarvosanasi olisivat kuinka hyviä tahansa).

Erityisesti jos tavoittelet arvosanaa 1 tai 2, etkä tee GUI-tehtäviä lainkaan tai vain vähän, sarakkeen N + G tulospisteet voidaan laskea pelkästään N-pisteiden perusteella. Tällöin käytetään kaavaa N/N_max tavanomaisen kaavan (N+G)/(N_max + G_max) sijasta, missä N_max ja G_max ovat N- ja G-pisteiden maksimit (tällä hetkellä: 800 ja 120). Kaikkien opiskelijoiden kohdalla (oli tavoitearvosana mikä tahansa) käytettävä kaava valitaan sen perusteella, kumpi on opiskelijalle edullisempi.

Jokaiseen kategoriaan (normaali viikkoharjoitus, GUI-harjoitus, projekti) kuuluvien tehtävien pisteiden kokonaismäärän näet kurssialustan aloitussivun oikeassa reunassa ja lisäksi Pistetilanne-näkymän oikeassa reunassa. Samasta kohdasta voit myös seurata miten sinulle kertyy pisteitä kuhunkin kategoriaan. Kun lasket omaa prosenttiosuuttasi osiosta N + G, huomaathan käyttää maksimipisteiden määränä (nimittäjänä) N-pisteiden ja G-pisteiden maksimimäärien summaa.

Kurssin suorittaminen ilman tenttiä

Jos viikkoharjoitusten ja projektien tulospisteiden keskiarvo (laskettuna edellä kuvatulla tavalla ja huomioimalla GUI-pisteet sinulle edullisemmalla tavalla) on 3-5, sinun ei ole pakko käydä tentissä, mutta tällöin lopullinen arvosana saadaan vähentämällä 2 edellä mainitusta keskiarvosta. (Jos esimerkiksi kyseinen keskiarvo on 4, etkä käy tentissä, koko kurssin arvosana on 2.) Tällä suoritustavalla siis vain arvosanat 1-3 ovat mahdollisia.

Huomaa, että tässäkin pätee edellä mainittu puolikkaiden pyöristäminen alaspäin.

Arvosanalaskuri

Jos yllä kerrotut säännöt lopullisen arvosanan laskemiseksi tuntuvat sekavilta ja jos ymmärrät asian paremmin ohjelmakoodista, kannattaa tutustua esimerkkiin examples/01/grading. Vältyt isommilta ongelmilta, jos kopioit esimerkin hakemistoon student/01/grading ennen ohjelman ajamista.

Esimerkki löytyy Gitistä melkein samasta paikasta kuin tehtävien koodipohjat. Kannattaa kuitenkin ensin tehdä valmiiksi ja palauttaa tämän kierroksen ensimmäinen tehtävä (1.7.1 Kurssin palautuskäytäntö), jotta Gitin ja versionhallinnan käyttö olisi tutumpaa.

Vaikka koodin lukeminen tuntuisi vaikealta, voit ajaa esimerkkiohjelmaa erilaisilla tulospisteillä ja tenttiarvosanoilla ja tutkia, millainen arvosana kyseisillä syötteillä olisi tulossa. Ohjelma toimii seuraavasti:

Enter N points, G points, P points: 500 100 100
-> W-Score: 2
-> P-Score: 2
Enter exam grade (if no exam, enter zero): 3
-> Total grade: 2

Ensimmäiseksi syötteeksi annetaan siis kolme lukua välilyönneillä eroteltuna. Ohjelman tulosteissa W-Score tarkoittaa viikkoharjoitusten tulospistettä ja P-Score projektien tulospistettä.

Projekteista

Projektit ovat isompia ohjelmointitehtäviä kuin viikottaiset harjoitukset. Niiden tarkoitus on varmistaa, että jokainen osaa soveltaa kurssin aihepiirejä itsenäisesti (ja osaa tentissä tarvittavat tiedot ja taidot). Ryhmätyöskentelyyn on seuraavat säännöt:

  • Kaksi ensimmäistä projektia saa tehdä (ei ole pakko) ryhmätyönä korkeintaan kahden hengen ryhmissä. Tällaisissa tapauksissa jokaisen lähdekooditiedoston alkuun pitää selkeästi merkitä, ketkä kaksi henkilöä ovat tehneet työn (opiskelijanumero, nimi ja sähköpostiosoite).

    Parityön sallivia projekteja varten kurssialustalla on linkki “Luo uusi ryhmä”. Sen avulla opiskelijat pääsevät muodostamaan ryhmiä. Lisäksi tällaisten projektien palautuslaatikkossa on näkyvissä kaksi vaihtoehtoa: “Palauta yksin” / “Palauta ryhmässä”. Ole tarkkana, että valitset oikean vaihtoehdon, koska valintaa ei voi myöhemmin perua.

    Ryhmätyöskentely vaatii itsekuria. Katastrofin ainekset ovat kasassa, mikäli ryhmätyöskentely on sillä tasolla, että toinen tekee ja toinen ei ymmärrä juuri mitään. Tällaisessa tilanteessa on lähes varmaa, että se joka ei ymmärrä, mitä ollaan tekemässä, ei läpäise kurssia, koska hän ei pysty tekemään viimeistä kahta projektia itsenäisesti.

  • Kaksi viimeistä projektia on tehtävä itsenäisesti. Tämä ei tarkoita sitä, että työstä ei saisi keskustella kaverin kanssa. Omaa koodia ei kuitenkaan saa näyttää/esitellä niin yksityiskohtaisesti, että kaveri voi kopioida sen suoraan tai vähäisellä muokkaamisella omaan ohjelmaansa.

Kopioinnista (plagioinnista)

Jos kopioinnista jää kiinni, seurauksena on välitön harjoitustyön hylkääminen ja kurssisuorituksen siirtyminen myöhempään ajankohtaan. Harjoitustyön kopioiminen on tenttivilppiin rinnastettava rike. Tenttivilpistä voi pahimmillaan seurata yliopistosta erottaminen.

Myös alkuperäisen koodin kirjoittajaa (siis sitä, jonka koodia on kopioitu) kohtaa jonkinlainen sanktio. Tämä voi olla arvosanan alennus, korvaavan harjoitustyön toteuttaminen tai muuta vastaavaa. Jokainen tapaus arvioidaan erikseen.

Neuvo

Jos haluat jatkaa ohjelmoinnin opiskelua tämän opintojakson jälkeen, on tärkeää tietää, että myöhempien opintojaksojen (Tietorakenteet ja algoritmit 1 sekä Ohjelmointi 3: Rajapinnat ja tekniikat) esitietovaatimuksina on arvosana 3 tästä opintojaksosta. Tietotekniikan opiskelijoiden on siis varminta suorittaa kaikki neljä projektia hyväksytysti.

Projekteja käsitellään viikkoharjoituksissa kyseisten viikkojen kohdalla. Seuraamalla harjoituksia sinun helpompi päästä alkuun projekteissa.

Kuten edellä kerrottiin, assistentit arvioivat projektit, jolloin he kiinnittävät huomiota esim. erilaisiin tyyliseikkoihin ja versionhallinnan käyttöön. Kun projekti on arvioitu, siitä tulee uutinen Plussaan. Jos sinulla on huomauttamista projektisi arvioinnista, ota yhteyttä työn tarkastaneeseen assistenttiin viikon kuluessa uutisen lisäämisestä. Assistentin sähköpostiosoite löytyy saamastasi palautteesta.

Erikoisjärjestelyt

Opintojaksolla on niin suuri määrä opiskelijoita, että erikoisjärjestelyjä tehdään vain hyvin perustelluista dokumentoiduista syistä (kuten lääkärintodistuksella, yksilöllisillä opiskelujärjestelyillä tms.).

Jos esimerkiksi tarvitset lisäaikaa tehtävien tekemiseen tms., ota yhteyttä kurssin vastuuhenkilöön mahdollisimman pian tarpeen ilmettyä, mieluiten ennen tehtävän eräpäivää, niin tilanteesta voidaan neuvotella.