- COMP.CS.140
- 2. Tervetuloa Ohjelmointi 3: rajapinnat ja tekniikat -kurssille
- 2.2 Kurssin järjestelyt
- 2.2.2 Kurssin työnkulku
Kurssin työnkulku¶
Tärkeä
Kurssilla on käytössä käänteiseen luokkahuoneeseen perustuva opiskelutapa. Tämä tarkoittaa, että kurssilla työskentelyssä korostuu opiskelijan oma aktiivisuus.
Oppimistapahtumat¶
Oppimistapahtumia järjestetään aiemmista kurssin toteutuksista poiketen vain Hervannassa. Lisäksi on tarjolla etätapahtumia. Aloitusluento ja kyselytunnit ovat seurattavissa etänä ja ne tallennetaan.
Talviloman (26.2.2024–3.3.2024) ja pääsiäisloman (27.3.–2.4.2024) aikana ei järjestetä oppimistapahtumia.
Aloitusluento:
Suomeksi maanantaina 8.1.2024 klo 14–16, TB104, Tietotalo, Hervanta.
Aloitusluennon tallenne. Videon alusta puuttuu tallennusta noin 20 minuuttia.
Kooditorio-ohjaukset:
Kooditorio-ohjauksissa saa vinkkejä harjoitustehtävien ratkaisemiseen. Myös harjoitustyölle järjestetään kooditorio-ohjauksia.
Kooditorioryhmät ovat keskenään vaihtoehtoisia eivätkä pakollisia. Huomaa, että joissain ryhmissä ohjaus tapahtuu englannin kielellä.
Kontaktiopetuksena pidettäviin ryhmiin on helpointa ottaa mukaan oma tietokone. Kooditoriosaleissa on myös pöytäkoneita.
Ohjaukset alkavat maanantaina 8.1.
Ajat ja paikat:
Maanantaisin klo 12–14, TC215, Tietotalo, Hervanta, Iiro Sinisalo.
Tiistaisin klo 8–10, TC215, Tietotalo, Hervanta, TC215, Vesa Lukkarila.
Keskiviikkoisin 14–16, Zoom (meeting id: 640 6317 2298, passcode: 364833), Long Nguyen. Opetus englanniksi.
Torstaisin klo 10–12, TC215, Tietotalo, Hervanta, Roni Kallio.
Torstaisin klo 14–16, Zoom (meeting id: 640 6317 2298, passcode: 364833), Kilian Kugge.
Kyselytunnit:
Suomeksi perjantaisin klo 10–12, TB104, Tietotalo, Hervanta.
Kyselytuntien taltioinnit löytyvät Panopto-järjestelmästä. Samassa Panopto-kansiossa voi myös seurata kyselytunteja livenä.
Tentti:
Kolme tenttikertaansa voi käyttää vapaasti tentti-ikkunoiden aikana eli saman tentti-ikkunan sisälläkin voi tenttiä useampaan kertaan.
Opiskelutilat kampuksella¶
Lähiopetustapahtumien ohella kannustamme opiskelijoita tapaamaan toisiaan muun muassa projektin tekemisen parissa sekä vertaisopiskelun ajatuksella. Opiskelijoiden käyttöön on tarjolla kampuksilla erilaisia opiskelutiloja. Kaikki sellaiset tilat, jotka ovat varattavissa Resource Booker -järjestelmästä ovat käytettävissä myös varaamatta. Luentosaleja voi myös käyttää niinä aikoina, kun niissä ei ole opetusta tai muita varauksia. Tietoa tiloista ja niiden varaamisesta löydät intrasta.
Ohjaus- ja tukipalvelut¶
Etäopiskeluista kampuksille palaaminen ilahduttaa, mutta voi myös kuormittaa. Korkeakouluyhteisömme tavoitteena on, että opintosi sujuvat ja voit hyvin. Muista, että opintojen ohjaukseen sekä kuormittaviin tilanteisiin on saatavilla tukea. Älä jää yksin! Tietoa tukipalveluista löydät intrasta.
Flippaus¶
Flipped Learning tai käänteinen luokkahuone on opiskelumenetelmä, jossa opiskelija perehtyy opiskeltavaan asiaan ensin itsenäisesti tai yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa. Tähän jälkeen ja tueksi on tarjolla kontaktitapaamisia, joissa opiskeltuja asioita ja heränneitä kysymyksiä käsitellään yhdessä.
Voit tutustua flippaukseen Itä-Suomen yliopiston verkkosivuilla: Opiskelijalle - Flippaus opiskelumenetelmänä tai seuraavasta videosta:
Tällä kurssilla flippaus tarkoittaa, että:
Joka viikolla on verkkomateriaalia ja opetusvideoita aiheeseen perehtymiseksi.
Viikon materiaaliin liittyy tehtäviä, jotka tehdään viikon aikana.
Kooditorio-ohjaukset tarjoavat mahdollisuuden saada apua ohjelmointitehtävien tekemiseen.
Seuraavan viikon kyselytunnilla keskustellaan edellisestä viikosta yhdessä. Poikkeuksena aloitusviikko, jolloin keskiössä on kuluvan viikon aines. Myös muilla kyselytunneilla voidaan tarvittaessa nostaa esiin myös kyselytunnin viikon aiheita.
Video flippauksesta Ohjelmointi 3:lla (kesto 14:50)
Huomaa
Videolla mainitaan harjoitusten ja harjoitustyön osapisteille vanhat, ennen syksyn 2022 kurssia voimassa olleet painoarvot. Nykyisin painot ovat päinvastoin: harjoitukset muodostavat 45 % kurssin kokonaisarvosanasta ja harjoitustyö muodostaa kokonaisarvosanasta 35 %.